۱۳۸۷ تیر ۲۲, شنبه

گیلان ما (قسمت دوم )





امروزه یکی از مهمترین وسایل ارتباطی که می توان از طریق آن با دیگران ارتباط بر قرار کرد و تبادل فرهنگ نمود اینترنت می باشد , که اگر بدرستی از آن استفاده کنیم یکی از بهترین امکانات موجود برای معرفی و شناساندن فرهنگ خود به دیگران است.

در این راستا بعضآ سایتها و وبلاگها نقش بسیار مهمی را به عهده دارند , که در گیلان هم خیلی از این سایتها و وبلاگها به طور مثبت کارهایی را برای رشد هر چه بیشتر فرهنگ گیلا ن صورت داده اند و قسمتی از این مسئولیت را به عهده گرفته اند.

از جمله اینکه در خیلی از سایتها و وبلاگهای گیلانی ما شاهد تبادل نظر ها و بحث های مثبت و ریشه ای برای حرکت خوب و رو به رشد فرهنگی گیلان هستیم و خیلی از این سایت ها و وبلاگها با ارائه مطالبی که به نوعی به یک گوشه از فرهنگ گیلان و شناخت مردم گیلان بر میگردد می پردازند.

اما در این میان هستند وبلاگها و سایت هایی که به اشتباه دست به کار هایی می زنند و از راه هایی وارد می شوند که در مواردی به جای کمک به این ارتقاء و شناساندن گیلان و فرهنگش به دیگران باعث ضربه زدن به این امر می شود و در کنار آن باعث یک سری دشمن تراشی ها شده و در افکار عمومی تاثیر منفی می گزارد .

جهت نمونه , در یکی از سایتهای گیلانی که بعضآ کارهای فرهنگی خوبی هم ارائه می دهد , موردی از یک حرکت اشتباه مشاهده می شود که می تواند از همان مواردی باشند که بجای کمک کردن به مردم و فرهنگ گیلان باعث تخریب و ضربه زدن شود.

گردانندگان این سایت یکی از راه های معرفی گیلان و فرهنگش به دیگران را این می دانند که در هر سایت و یا وبلاگی مسایلی از گذشته و امروز گیلک و گیلان و اینکه گیلان چه بوده و چه هست و فرهنگ گیلان در چه مرتبه و جایگاهی قرار داشت و دارد از کارهایی که در گذشته توسط گیلانی ها به مردم مملکت ما ارائه شده مطرح کرده و مطمئنآ تشخیص هم ندادند که در چه جایی و برای چه کسانی این مسایل را می نویسد .؟! چون بعدآ از قرار معلوم نظر دهندگان آن وبلاگ یا سایت مربوطه هر چه از دهنشان در می آمد نثار این دوست گیلانی ما کرده و با عباراتی رکیک این دوست عزیز را به انواع و اقسام دید گاه های رئی سیستی و ناسیونالیستی متهم کردند , جالب این جا است که این دوست ما بعد از آن جبهه ای متقابل گرفته و در سایت خود پستی را گذاشت و در آن به تشریح موضوع پرداخت و برای خوانندگان سایتش توضیح داد که در مقابل کامنتی که در یکی از وبسایتها گذاشته و یک عده آدم نسبت به کامنت او چه عکس العمل و برخورد تندی کردند و چه بد و بی راه هایی که به گیلانی ها گفتند و از این طریق سعی داشت که دوستانی را که در سایتش نظر می دهند را تحریک کند تا آنها هم متقابلآ به وبسایت مورد بحث رفته و در قسمت نظراتش به تلافی جوابشان را بدهند.

این یک مورد از کارهایی بود که الارقم تلاشهای این دوست ما برای رشد و توصعه فرهنگ گیلکی به اشتباه باعث تحریک افکار عمومی و تخریب و ضربه زدن به فرهنگ گیلان و باعث دشمن تراشی هم خواهد شد.

ما باید این مسئله را قبول کنیم که همیشه برای تعریف از خود و کار خود نیاز نیست که مستقیمآ به کسی بگوییم که ما چنین هستیم و فرهنگ ما چنان بوده و هست بلکه می بایست عملآ نشان دهیم که چه هستیم و از چه فرهنگ غنی و بالایی برخورداریم.

اینگونه اعمال که نمونه اش را از این دوست دیدیم خود نشانی از ضعف فرهنگی می باشد و مطمئنآ در طولانی مدت تآثیرات منفی خواهد داشت و کما اینکه بجای رشد باعث تضعیف وتحلیل فرهنگ ما شود.

اگر ما برای پیشرفت و ارتقاء فرهنگ گیلان و معرفی آن به دیگران راه های درستی را در پیش بگیریم و با علم به اینکه خود از فرهنگ گیلان اطلاعات کافی داریم و به مطالعه بیشتر آن بپردازیم و را ه کارهای اصولی را برای معرفی گیلان به دیگران انتخاب کنیم , مطمئن باشید که نتایج حاصله بسیار خشنود کننده و نزدیک به آرمان های توصعه فرهنگی گیلان خواهد بود , حالا اگر در این راه بدون مطالعه و به طور نادرست اقدام کنیم و بدون مطالعه و نسنجیده راهی را انتخاب کنیم که گیلان عزیز مان را به دیگران معرفی کنیم به نتایجی ختم خواهد شد که به ضرر مردم گیلان و فرهنگش خواهد بود که جبران ناپذیر می باشد.

در مورد حل و فصل اختلافات فرهنگی هم باید ریشه ای کار کرد و با مطالعه و بر رسی به آن پرداخت حتی اگر بخواهیم با مواردی مشابه مورد بالا برخورد کنیم , نمی شود تک تک به مسائل و مشکلات پرداخت و باید که راه حل کلی برایش پیدا کرد .

مواردی مثل مورد زیر هم نمونه ای دیگر می باشد که جای تعمق دارد.

سایت هایی را می شناسیم که کارشان بعنوان یک فروشگاه اینترنتی فروش بعضی از خدمات ارائه شده از جمله فرهنگی است و این امری است معمول در میان یکی از هزاران خدمات اینترنتی و آنها اسم فرو شگاه های اینترنتی را با خود یدک می کشند و از این راه کسب در آمد هم می کنند.

اما در مواردی هم مشاهده می شود که بعضی از دوستان که سایتهای فرهنگی را ارائه می دهند آثاری از موسیقی و کتابهای گیلکی که قسمت اعظمی از فرهنگ گیلان را تشکیل می دهد را از سایتهای دیگر دانلود کرده و به صورت سی دی در آورده و در سایت و یا وبلاگشان بعنوان یک محصول فرهنگی بفروش می گزارند .

از دیدگاه من سایت اولیه که موسیقی ها را بطور رایگان برای دانلود قرار داده اند بیشتربه رشد فرهنگ گیلان کمک کرده اند تا این دوستانی که سایتهایشان را تحت عنوان یک سایت فرهنگی گیلانی معرفی کرده و آثار دانلود شده از سایت های دیگر را به معرض فروش می گزارند.

در پایان با یک جمع بندی به این نتیجه می رسیم برای اینکه در گیلان شاهد رشد هر چه بیشتر فرهنگ و توصعه آن باشیم باید کارهای ریشه ای و درست آنهم با مطالعه و بر رسی دقیق صورت گیرد , در غیر این صورت باعث می شویم که برداشت های درست از آن بعمل نیاید و باعث شود که در سطح گسترده از لحاظ فرهنگی دشمنانی را برای خود بسازیم , که مطمئنآ با هویت اصلی گیلان فاصله بسیار دارد و جبران خسارات حاصله هم دشوار است.

به امید روزی که به آن نقطه از رشد فرهنگی در گیلان رسیده باشیم که برای شناساندن و توصعه آن به دیگران مشکلی پیش رو نداشته باشیم.